Verbeter je webshop met deze copywritingtips.

februari 22, 2021
Posted in Tips, Webshop
februari 22, 2021 Bart Gotemans

Verbeter je webshop met deze copywritingtips.

Goede e-commerce copywriting trekt potentiële kopers over de streep om online te kopen.

In deze blog lees je over e-commerce copywriting voor productpagina’s. De tips voor contentmarketing en zoekmachinemarketing (SEO) ontdek je binnenkort.

CONTENTMARKETING VERSUS COPYWRITING

Omdat deze twee termen vaak door elkaar gebruikt worden frissen we ze even voor je op.

Copywriting is het schrijven van commerciële, wervende teksten. Reclameteksten die de lezer aanzetten tot actie. Klikken, downloaden, kopen, …

Contentmarketing is het maken van (originele) inhoud voor je website. Dit kan een blog zijn, een video, een whitepaper, een stukje tekst op de website, een advertentie, … Om goede content te publiceren komen copywriting skills goed van pas.

E-COMMERCE COPYWRITING

Een webshop is een winkel waar je je producten en diensten op het internet verkoopt. “Duh logisch”, denk je waarschijnlijk. Maar de vraag is: verkoopt ie wel echt? Als een klant online shopt, kan hij een product niet fysiek zien of voelen. Hij moet dus vertrouwen op de inhoud van je website, beeldmateriaal en tekst. Het ding is, je website mag nog zo’n vet design hebben of de beste producten aanprijzen, zonder overtuigende e-commerce copy loop je potentiële klanten mis.

Elk type tekst of copy die gebruikt wordt voor je webwinkel is e-commerce copy. Het gaat dan over product beschrijvingen maar ook over tekst die vaak vergeten wordt zoals copy op de ‘Over ons’-pagina, de begeleidende korte teksten bij de bestelling, het contactformulier, e-mails, social media posts, enzovoort. E-commerce copy moet informeren en overtuigen. En als bijproduct geeft het een beeld over je bedrijf, boost het je verkoopresultaten en bepaalt het je positie in de zoekresultaten van zoekmachines.

E-COMMERCE COPYWRITINGTIPS VOOR PRODUCTBESCHRIJVINGEN

De product pagina’s van je webshop zijn belangrijk. In het product overzicht vinden de bezoekers de producten terug en bij de producten zelf krijgt men meer gedetailleerde info. Zet je je copy slim in, dan kun je hier heel wat voordeel uithalen. Gewoon de fabrieksnamen en -beschrijvingen overnemen is dus uit den boze.

1. Bepaal de tone of voice

Wil je e-commerce copy schrijven, dan moet je eerst de tone of voice bepalen. Hoe ga je je doelgroep aanspreken en welke schrijfstijl gebruik je hiervoor? (Dit doe je trouwens voor elke commerciële tekst die je schrijft.)

Kies een toon die je merk weerspiegelt en bij je doelgroep hoort. Hoe beter je je bedrijf en je publiek kent, hoe beter je kunt onderscheiden met je copy. Bedenk hoe je op een originele manier de producten kunt beschrijven ten opzichte van concurrenten. Laat dus gerust wat persoonlijkheid zien.

En wil je echt succesvol zijn? Beperk je dan niet tot de productbeschrijvingen, maar trek je je tone of voice door naar al je webcopy. Dus ook naar je ‘Over ons’-pagina, het contactformulier, de home, e-mails, …

Een voorbeeld van een webshop die dit goed doet is Radbag. De ludieke copy die het gebruikt is duidelijk en straalt de persoonlijkheid van de gadgetwinkel uit: fun en origineel. Bovendien spreken ze hiermee hun jeugdig (van geest) publiek aan.

2. Schrijf voor je ideale klant

Voor je je tone of voice kunt bepalen moet je ook weten voor wie je schrijft. Wie is je potentiële klant?

Idealiter spreekt je tekst iedere shopbezoeker aan, maar dan worden je beschrijvingen al gauw vaag. Stel daarom een profiel op van je ideale klant. Maak met andere woorden een persona. Beschrijf wat voor iemand die klant kan zijn. Wat zijn zijn demografische kenmerken (geslacht, leeftijd, nationaliteit, gezinssituatie, inkomsten, sociale status), interesses, waar houdt hij niet van, hoe ziet zijn dag er uit, welke producten heeft hij in het verleden gekocht, enzovoort. Houd deze persona voor ogen wanneer je je teksten schrijft en wees consequent in je tone of voice. Doe desnoods een doelgroeponderzoek om een correct, algemeen beeld te krijgen.

3. Schrijf klantgericht

“Wat heb ik hier aan?” Die vraag stelt de consument zich bij je product. Je product beschrijvingen moeten hier een antwoord op geven. Focus dus niet puur op kenmerken van het product maar koppel het aan de voordelen die het de klant levert. Ken je product door en door en vertel je klanten hoe het voelt om het te gebruiken, hoe het zijn zorgen kan oplossen, … Met “ikke ikke” en “wij zijn de beste” is je klant niet geholpen. Spreek hem dus ook aan met ‘je’ of ‘u’.

4. Gebruik zinderende titels

Een titel met de naam van het product is oké, maar zzz… zo saai. Gooi het eens over een creatieve boeg en behandel de titel als een echte headline. David Ogilvy vond headlines een van de belangrijkste elementen van een tekst. Ook in een webshop zijn ze belangrijk. Een goede headline is: uniek, specifiek, drukt een urgentie uit en geeft voldoende informatie. Wees dus duidelijk en creatief. Een uitdaging.

P.S.: voor je SEO zijn creatieve product titels niet altijd ideaal, maar hierover later meer.

5. Schrijf een goede product tekst

Een goede producttekst is geen kopie van de standaard leverancier tekst. Het is een tekst die de consument overtuigt om te kopen. Een structuur die je kunt gebruiken bij het schrijven van je productteksten: een introductie van het product, de bijzondere eigenschappen, de voordelen, hoe het toegepast wordt, wat de specificaties zijn, hoeveel stuks er nog beschikbaar zijn, …

6. Gebruik concrete beschrijvingen

Sommige woorden worden zo vaak gebruikt dat ze hun betekenis verliezen. Ze worden uitgeholde begrippen die in het hoofd van je lezer een ‘ja, ja, het zal wel’-reactie oproepen. Het woord ‘kwaliteit’ is zo’n voorbeeld. Iedereen gebruikt het en de lezer weet eigenlijk nog niets. Vertel liever over product eigenschappen waaruit de kwaliteit blijkt. Beschrijf de voordelen en gebruik concrete, specifieke beschrijvingen.

Bijvoorbeeld: Geanodiseerd aluminium is bestand tegen regen en wind en roest niet.

7. Gebruik storytelling

Verhalen binden je publiek aan je merk. Vertel je iets waarbij ze zich kunnen inleven, dan raak je ze op een emotioneel niveau en overtuig je ze gemakkelijker in het verkoopproces zonder hierbij pusherig over te komen.

Vertelt je merk een verhaal, dan kun je de elementen hiervan in de rest van de copy verwerken. Verwerk het in je ‘Over ons’-pagina, in je product beschrijvingen, op je contactpagina, …

8. Vermeld ook technische kenmerken

De specificaties van een product zijn uiteraard belangrijk. Je moet ze niet volledig uitschrijven maar kunt ze in punten opsommen. Zijn het er behoorlijk veel? Dan kun je bovenaan de samenvatting plaatsen en onderaan de pagina de uitgebreide details uit de doeken doen. Je kunt ook met tabs werken om een beter overzicht te krijgen. Een goed voorbeeld hiervan is de webshop van Coolblue.

Tip: Een andere optie is om een linkje naar een pdf met uitgebreide specificaties toe te voegen. Zo kunnen de mensen die behoefte aan deze info hebben het lezen en eventueel afdrukken.

9. Vermijd bijvoeglijke naamwoorden

Gebruik niet te veel bijvoeglijke naamwoorden. Deze halen de snelheid uit je teksten. En je wil verkopen toch? Bovendien kunnen ze al snel als overdreven ervaren worden. Als je toch bijvoeglijke naamwoorden wil gebruiken, kies dan voor woorden die de zintuigen aanspreken. Zoals: sappig, zacht, pikant, … Deze roepen sterkere emoties bij de lezer op.

10. Gebruik actieve, sterke, eenvoudige woorden

Vermijd passieve zinnen. Die maken je woorden log en minder persoonlijk. Actieve woorden zijn woorden die een actie beschrijven: bestel, voeg toe, kies, … enzovoort. Hierdoor krijgt je tekst een levendig ritme en het laat bovendien je lezer onbewust sneller actie ondernemen.

Sommige woorden roepen sterke emoties op en verbeteren je copy enorm. Dit noemt men ‘powerwoorden’. Denk aan woorden zoals: verbeteren, resultaten, voordeel, nieuw, buitengewoon, gratis, veilig, ultiem, belangrijk, enzovoort.

Gebruik woorden die de meeste mensen begrijpen. Zo bereik je meer mensen en kom je geloofwaardiger over. Je denkt misschien dat als je moeilijke woorden gebruikt, je slimmer overkomt, maar het tegendeel is echter waar.

11. Speel in op emotie

Je kunt de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini gebruiken om je conversies te verhogen. Gebruik principes als wederkerigheid, sociale bewijskracht of schaarste in je webwinkel. Bied bijvoorbeeld een korting voor de volgende aankoop aan (wederkerigheid). Toon hoeveel mensen hetzelfde product kochten (sociale bewijskracht). Of geef weer dat er nog maar enkele producten beschikbaar zijn (schaarste). Hiermee trek je twijfelaars sneller over de streep.

12. Maak de copy scanbaar

Een grote blok tekst kan je lezer doen afhaken. Op het internet scannen bezoekers teksten. Volgens de eye-tracking studie van Nielsen leest men online in het patroon van een ‘F’. Zorg dat je teksten ook zo opgebouwd zijn. Enkele tips: zet de belangrijkste info bovenaan zodat men bij het lezen van de eerste zinnen al weet waarover het gaat, zet de afbeelding van het product links en de tekst rechts, gebruik korte zinnen, titels, tussentitels, opsommingstekens, …Gebruik je langere beschrijvingen? Splits deze op in korte alinea’s. En vooral, vergeet de duidelijke call to action niet.

,

Stel je vragen via

+32 498 699 806

Vlaams Brabant

België

MA - ZON

08.00 – 20.00

Mailen kan

contact@madeEZ.be

Vragen? Opmerkingen?

Wij staan klaar voor jou.

Gebruik dit handige contacteer ons formulier.

Wat kost een website?

Bij ons heb je al een webpagina voor jouw bedrijf vanaf 300 euro.
Hier onze prijzenpot. Ook een leuk artikel over de echte kost.
Wens je een offerte op maat van jouw budget? Dat kan!

Hoe snel is men website klaar?

Dit hangt af van het soort website.
Een onepage kan al binnen enkele dagen.
Een professionele website MET webshop, duurt enkele weken.

Wat moet ik doen als klant?

Wel, aangezien het jouw website zal worden, moet je natuurlijk ons alle relevante informatie doorgeven. EN natuurlijk jouw feedback is belangrijk tijdens het process. Zowel negatief als positief!

Maandelijkse betaling kan dit?

Ja hoor, sommige van onze klanten betalen een vaste bijdrage per maand om hun website te laten maken. Het is ZEER begrijpelijk dat je de kost van een website te laten maken wilt spreiden over meerdere maanden.